Begonnen bij de schepping, Genesis 1, komen we van alles tegen. Zinnen die we allang kennen, en dingen die we niet eerder gezien hebben. We zien de mens, mannelijk en vrouwelijk, bedoeld om op God te lijken; de ordening van de tijd, 6 dagen werken, 1 dag rust. In Genesis 2 zien we na alles wat TOV was, goed, zeer goed zelfs, ineens: het is NIET goed dat de mens alleen is. De dieren zijn er, maar er is voor de mens (hem/haar) geen tegenover, geen ‘sparring partner’. Dan wordt uit de “zijde’’ van de mens een vrouw gebouwd, en op dat moment klinken voor het eerst de woorden isj, man en isja, vrouw.
Waar in het verhaal van de tuin, de hof van Eden, steeds de dubbele Godsnaam klinkt HEER (de relatienaam JHWH) God (de Schepper), laat de slang in hoofdstuk 3 (als een in-de-war-brenger, een satan) deze verbondsnaam HEER (vaak genoemd ‘Eeuwige’) weg, hij zegt: … God heeft zeker wel gezegd … De slang houdt Eva het verleidelijke voor, een ‘guilty pleasure’, net als de reclame, en de mens tuint er in. De eerste belangrijke levensvraag klinkt: Mens, waar ben je?
De mens verlaat de tuin van onschuld en onwetendheid.
Zonen worden geboren, een tweeling. Een vader had twee zonen, zo beginnen veel bijbelse verhalen. Twee vormen van menszijn, met veelzeggende namen. Kain: krijger, bouwer, hij is de sterke. En Abel: zijn naam betekent lucht, damp, een pluisje. De sterke en de zwakke, en de HEER God kijkt naar Abels offer. Daarmee wijst God ook ons een kijkrichting: let op het zwakke, die mag niet ten ondergaan aan het recht dat de sterkste zich toeëigent. En de tweede levensvraag klinkt: Waar is je broer, je naaste? Wanneer Kain beseft dat hij nu zelf vogelvrij is, ontvangt hij een teken, God neemt nu Kain in bescherming.
We lezen deze oerverhalen met elkaar met een open oog naar tekst en traditie, in een samen zoeken hoe we ons leven daarin terugzien. Voor het nieuwe jaar 2025 zijn alvast weer data afgesproken.
Welkom!
Heleen Pasma tel. 071 7850691 of
heleen.pasma@gmail.com
Het beeld Synagoga and Ecclesia in Our Time, waarin beide gemeenschappen, synagoge en kerk, over God kunnen leren door hun heilige teksten samen te bestuderen.
Foto: Joshua Koffman (beeldhouwer met een katholieke moeder en joodse vader uit Philadelphia)