• 19/3 'Goede' Vrijdag

19/3 'Goede' Vrijdag

Wat is er dan zo ‘goed’ aan Goede Vrijdag?
 
Als je denkt aan hoe Jezus sterft, van God en mensen verlaten, met een laatste schreeuw van wanhoop naar de hemel, zoals Matteüs vertelt, wat is daar dan ‘goed’ aan?

Laten we kijken wat de schilder Chagall ons duidelijk maakt met zijn ‘Witte Kruisiging’. Er is een pogrom aan de gang: een dorp wordt verwoest, een synagoge in brand gestoken, er zijn bootvluchtelingen, mensen die haastig wegrennen. En midden tussen dat alles, Jezus aan het kruis met een Joodse gebedsmantel om.

Jezus’ dood roept een antwoord op uit de hemel: de lucht wordt zwart, de aarde beeft, de graven gaan open en vele heiligen gaan na de opstanding achter Jezus aan en komen in de heilige stad. Een witte lichtbaan uit de hemel doet het gezicht van Jezus helder geel (de kleur van Gods aanwezigheid) oplichten. Dat licht verlicht ook de weg van de vluchtelingen.
 
En midden onder alles staat de Chanoekakandelaar te branden, het symbool van het licht van Gods genade die zich uitstrekt naar iedereen. Naar alle mensen van wie er ‘minder’ zouden moeten zijn, naar al die hedendaagse bootvluchtelingen, naar allen die nu angstig en verdrietig zijn. Dat wist ook Chagall.

De woorden: “Ich bin ein Jude” die hij eerst schilderde op het bord van de zondebok linksonder, heeft hij later weer weggehaald. Het laatste woord is aan God. En zijn laatste woord is: ‘Licht’.

Met dank aan José Verheule.